Ovako napisano, niko ne može da prepozna da se radi o jednoj od najvećih vojnih kompanija na svetu, sa preko 40.000 zaposlenih. Ako kažem da prave rakete i motore za njih, navigacione i komunikacione satelite, međuplanetne sonde, vojne avione i slično, zabuna je još veća. Ali ako kažem da je to 'Airbus Defence & Space', mnoge stvari postaju jasnije. Pošto ne postoji išta u kosmosu da je iz Evrope a da nije prošlo kroz (bez)brojne fabrike AD&S, hajde da se malo upoznamo sa ovim 'Airbusovom'segmentom.
Divizija je nastala 2014. tokom restruktuiranja velike evropske aeronautičke kompanije 'European Aeronautic Defence and Space' (EADS) i pripajanjem kompanija 'Airbus Military', 'Astrium' i 'Cassidian'. Danas je AD&S drugi kosmički proizvođač (posle neprikosnovenog 'Boeinga'), i uvek među Top Ten proizvođača oružja na svetu[1].
Administrativno sedište AD&S se nalazi u nemačkom gradu Ottobrunnu, a CEO je Nemac Dirk Hoke. Kompanija ima četiri programa: vojnu avijaciju, kosmičke sisteme, komunikacionu i špijunsku sigurnost i bezpilotne vazdušne sisteme. U preko 35 zemalja, u AD&S radi preko 40.000 ljudi i sa godišnjom zaradom od €11 milijardi donosi petinu svih prihoda 'Airbusu'. Pre dve godine, kompanija 'Airbus' se nalazila na 94. mestu liste 'Fortune Global 500' najbogatijih kompanija[2].
Jedna od fabrika kompanije u Holandiji.
Potpomognuti američkim globalnim planovima, najveća nemačka aeronautička i vojna kompanija 'DaimlerChrysler Aerospace AG[3]' (DASA) i britanski parnjak 'British Aerospace' su se 1995. dogovorili da stvore jednu međunarodnu aeronautičku i odbrambenu kompaniju[4]. Odmah je zaključeno da bi u dogovor trebali da uključe i francusku državnu kompaniju 'Aérospatiale', ali tek posle privatizacije. Prvi korak tih integracija se video u transformaciji 'Airbusa' iz konzorcijuma u jedinstvenu kompaniju. Međutim, spajanje je propalo jer su se Britanci predomislili oko spajanja sa Nemcima, već su rešili da se 'British Aerospace' spoji sa rivalskom kompanijom 'Marconi Electronic Systems' (MES[5]), segmentom kompanije 'General Electric Co.'. To spajanje je 1999. dovelo do stvaranja kompanije 'BAE Systems'[6].
Zato se nemačka DASA iste godine spojila sa španskom kompanijom 'Construcciones Aeronáuticas SA'(CASA[7]). Nekoliko meseci kasnije, DASA se spojila sa francuskom kompanijom 'Aérospatiale-Matra', stvorivši 2000. godine EADS – 'European Aeronautic Defence and Space Company'. Nova kompanija je postala najveća na svetu aeronautička kompanija (posle 'Boeinga') i drugi najveći proizvođač oružja u Evropi (posle BAE).
Sa ovim 'kuvanje' nije prestalo, već naprotiv... U leto 2003. EADS za £84 miliona odkupljuje od BAE njenih 25% vlasništva nad 'Astriumom', proizvođačem satelita i kosmičkih sistema[8], te tako postaje jedini vlasnik. Tako je nastao gigant 'EADS Astrium', sa preko 18.000 zaposlenih u Francuskoj, UK, Nemačkoj, Španiji i Holandiji.
Dalje praćenje razvoja i merdžovanja kompanija za mene je prekomplikovano pa o tome neću da pišem. Imaš sve na netu. Samo ću da kažem da je tema ove priče, 'Airbus Defence & Space' formiran 2013. kao rezultat spajanja (kog' bre po redu!) 'Astriuma', 'Cassiniana' i 'Airbus Military', segmenata EADS-a, koji se i sam reorganizovao kao 'Airbus'. 1. januara 2014, roditeljska kompanija AEDS je restruktuirana u 'Airbus', sa ćerkama kompanijama 'Airbus Defence & Space', 'Airbus' i 'Airbus Helicopters'.
Evolucija 'Airbusa'.
AD&S poseduje četiri poslovne linije:
- 'Military Aircraft'(direktor Alberto Gutierrez) koji su odgovorni za vojne lovce, transportere, tankere za dopunjavanje goriva i slične vojne sisteme.
- 'Space Systems'(direktor Jean-Marc Nasr) koji su odgovorni za istraživanje kosmosa, odbrambene projektile, satelite, putničku kosmičku kapsulu 'Orion' i različite programe za Međunarodnu orbitnu stanicu ISS.
Oni proizvode rakete 'Ariane' i raketne motore (HM7B, Aestus, Vinci i Vulcain), a napravili su sonde 'Euclid' i 'LISA Pathfinder', i opservatorije 'Gaia' i 'Solar Orbiter' (SolO). Njihove su i sonde 'Rosetta', 'Mars Express', 'Venus Express', 'Jupiter Icy Moons Explorer' (JUICE), 'BepiColombo' i aktuelna misija na Mars, 'ExoMars rover'.
- Komunikaciona i špijunska zaštita(direktor Evert Dudoc) koji su odgovorni za prijunažu u ime različitih državnih agenvija.
- UAS - Unmanned Aerial Systems (direktorka Jana Rosenmann)
[1] Prema podacima od pre par godina, LEGALNA trgovina oružjem u svetu je prvim 100 kompanijama u svetu donela \(400 milijardi i svake godine cifra raste. Ovde nisu uračunate kineske kompanije jer oni ne daju podatke. Kina je na drugom mestu po izdvajanju za oružje. Najviše prodaju Ameri, Evropljani i Rusi. Tri najveća proizvođača su američka: 'Lockheed' (\)45 mld.), pa 'Boeing' (\(27 mld.), pa 'Raytheon' (\)24 mld.), a sledi britanski 'BAE System' (\(23 mld.).... evropski 'Airbus' je na 7. mestu sa \)11,5 mld. a ruski 'Almaz' na desetom...
[2] Ove godine, već tradicionalno, prvo mesto zauzima američki lanac robnih kuća 'Walmart' sa preko $500 mld. Zatim sledi nekoliko kineskih nikad-čuo naftnih kompanija, a onda naftni giganti 'Shell', 'BP' i 'Exxon', a tek onda 'Volkswagen' i 'Toyota' itd.
[3] Ovde su završile sve nemačke slavne fabrike aviona iz II sv. rata, kao što su 'Messerschmitt', 'Dornier', 'Blohm-Woss', 'Focke-Wulf' i ostali. Sve to, i mnoge druge porodične fabrike oružja, kao što je 'Krupp', kupili su Ameri pe 40 godina.
[4] Iza svih biznisa u Evropi stoje Ameri. Naime, spajanje 1997. korporacija 'Boeing' i 'McDonnell Douglas', koje je usledilo nakon formiranja 1995. 'Lockheed Martina', najvećeg proizvođača oružja na svetu, pojačan je pritisak na evropske vlade da se njihove kompanije što pre konsoliduju. Tadašnji direktor 'British Aerospace Defence' i opaki biznismen J. Weston se žalio kako Evropa ima triput više ugovarača poslova iako ima manje od polovine US budžeta.
[5] Do 1998. bili su vojni segment 'General Electrica', kompanije koja ima vojnu proizvodnju još od I sv. rata.
[6] Najveći proizvođač oružja u Evropi i treći u svetu. Šesti su najveći dobavljač za američko Ministarstvo odbrane. Raznim muvanjima, 'nasledili' su praktično sve u GB: brodogradilišta, kompanije za proizvodnju aviona, oklopnog oružja, elektronike itd.
[7] Proizvođači aviona još iz 1923. Danas prave i dalje avione, ali umesto svoje za sebe, sada po licenci za Amere, Nemce i Britance
[8] Kompanija je formirana 2000. spajanjem kompanije 'Matra Marconi Space' (i sami nastali spajanjem francuskih i britanskih kompanija) sa 'DaimlerCrysler Aerospace AG' i španskom 'Computadores Redes e Ingenieria SA'