Primetio sam da su se posle nedavnog uspešnog lansiranja dvojice Amerikanaca u Zemljinu orbitu na sajtu naprasno počeli da pojavljuju vrlo pohvalni, pa čak i više od toga, skoro zaljubljeni komentari o genijalnom Masku. O dvojici astronauta – niko ni retka! Nebitni ste momci! Najveći je Mask, iako on nije ni predsednik u svom privatnom 'SpaceX-u' (to je biznismenka i inženjerka Gwynne Shotwell), u kojem je većinski vlasnik. 'SpaceX' danas vredi preko \(15 milijardi, a Ilon poseduje oko \)8 milijardi.
Ali ono što se meni čini to je da naši čitaoci ne znaju dovoljno o Masku. Recimo, svi pričaju o njemu kao talentovanom milijarderu, iako to nije njigova ni najveća ni najkarakterističnija odrednica. Do prošle godine nije bio na Forbesovoj listi ni među prvih 1000 bogataša! Daj bože da je danas u SAD među 30 najbogatijih. Zukerberg, osnivač Facebooka, ima preko \(80 milijardi, a Bezos, osnivač 'Amazona', je trilioner!
Da ne pričam previše o 'SpaceX-u' jer toga ima verovatno i na netu. Zapravo, možda prava slika Maska i njegovog uspona može da se prati kroz slavnu firmu elektromobila 'Tesla', čiji jedan drečavi kabriolet trenutno leti čak i oko Sunca.
P. Thieli E. Musk, dva člana tzv. 'PayPall mafije'. Naime, od ekipe koja je pre 20 godina počela u 'PayPallu', njih 23 Stemfordovaca su nastavili da rade u Silicijumskoj dolini ili otvorivši nove kompanije ili dajući podršku novim poduhvatima. Ko bi rekao da se iza ovih uduvaniha faca kriju multimilijarderi.
Priča počinje 2003. godine, kada je multinacionalna korporacija iz Detroita, tvorac 'Cadillaca', 'Chevroleta'i 'Buica', shvatila da je njihov pokušaj stvaranja električnog automobila obično traćenje para i vremena i napustila koncept. Dvojica 40-godišnjih inženjera iz Kalifornije, zaljubljenika u sportske automobile i aktivista protiv globalnog zagrevanja, preuzela su projekat i u Palo Altu osnovala firmu 'Tesla Motors'. Posle manje od godinu dana mučenja zaključili su da im treba jak finansijer i pozvali su 10 godina mlađeg momka koji je upravo prodao svoje čedo, kompaniju 'PayPall', 'eBayu' za \)1,5 milijardu, od čega je njemu ostalo tričavih \(165 miliona. Bio je to Ilon Musk. Uložio je \)6,6 miliona i tako se zaposlio sa još trojicom inženjera u firmi koja će za samo desetak godina postati pojam u svetu a i šire. Mask uskoro postaje predsednik upravnog odbora a dvojica osnivača dobijaju titule CEO. Muskovi neverovatni kvaliteti ponovo stupaju na scenu i on počinje da privlači bogate partnete i privatne investitore koji ulažu \(13 miliona. Musk sve ulaže u vrhunsku tehnologiju sa šasijom od karbonskih vlakana i dizajnom XXI veka. Treba još para, pa se okreće velikim igračima, ovog puta suosnivačima Googlea, bivšem predsedniku 'eBaya' i nasledniku 'Hyatt' hotela, a kao kruna je učešće Morganove banke. Tako je sakupio novih \)40 miliona. U međuvremenu je otpustio dva originalna osnivača 'Tesle' ne davši im ni udeo u akcijama, i izdejstvovao preko suda da on postane jedan od suosnivača firme iako to nije bilo tačno. 2007. je preko privatnih preduzetnika investirao još \(100 miliona u svoju firmu, a 2013. američko Ministarstvo energetike mu dalo zajam od \)460 miliona.
Kompanija, sada nazvana 'Tesla Inc.' je rasla, elektični automobil je napredovao a nekoliko modela se proizvodilo u Kaliforniji, Nevadi, Njujorku i Šangaju. Muskovim idejama nije bilo kraja: vrlo kvalitetne litijum-jonske punjive baterije 'Powerwall' i 'Powerpack' su postale toliko jeftine i kvalitetne da se više nikom u Americi nije isplatilo da vozi automobile na benzin. Danas kompanija proizvodi više baterija nego čitav svet sa Kinom. Proizvodnja, narudžbe i prodaja su vrtoglavo rasli. Do pre koju godinu je proizbodio oko 1000 kola mesečno, ali je investitorima obećao da bi mogao da podigne kvalitet i proizvodnju ne triput neko 30 puta! 'Ako to uspeš daćemo para koliko tražiš!' Početkom ove godine je proizvodio 33.000 jedinica mesečno. To može samo Musk. Za samo godinu dana je udvostručio prodaju svojih električnih automobila (lani je prodao skoro 370.000) a u martu ove godine je prodao milioniti automobil. Ko ne bi uložio u njega! Pred kraj prošle godine kompanija je procenjena na oko \(80 milijardi, a u februaru ove godine je na tršištu vredila \)166 milijardi. Danas je 'Tesla'najvredniji autoproizvođač koji je Amerika ikad imala i drugi u svetu iza 'Toyote', a bolji od 'Volkswagena.
Model za ovu godinu – kupe 'Tesla Roadster' će biti od 0 do 100 km/h brži od bilo kojeg automobila do sada – samo 1,9 sec! (max brzina preko 400 km/h). Ludi Mask je ponudio i posebnu poslasticu za novi auto: 'SpaceX option package'. To će biti 10 trastera na hladni gas potiska 700 bara kakve koriste rakete 'Falcon 9 i Haevy'. Trasteri će se koristiti za bolje ubrzanje, postizanje maximalne brzine i kočenje. Cena – oko $200.000. |
Genijalnom preduzimaču kao da nikad nije dosta. Ima viziju da svojim automobilom prekrije svet, da njegov auto bude dostupan svima, kao što je nekad bio Fordov 'Model T' ('Tin Leezie'). Već danas njegov 'Tesla' može sam da dođe iz garaže na poziv sa mobilnog, da te locira preko GPS-a i odveze gde kažeš. Hiljade ljudi u Americi se vozi u svom autu ali sedi na mestu suvozača (ili pozadi) jer 'pametni' softver odrađuje sve što treba. Plan mu je da dok si na poslu ili dok spavaš tvoj auto zarađuje za tebe, jer će sam da taksira, prevozi ljude ili robu po gradu a onda da te poslušno sačeka kad se dogovorite. Čudo!
Zato sa pravom možemo da kažemo da je Ilon Musk danas čovek sa najviše uticaja na svetu. Čovek koji ima takav spektar interesovanja i preduzimanja akcija da je to zapanjujuće: solarna energija, kosmos ('SpaceX'), autotransport ('Tesla, Inc.'), mega-tuneli ('Boring Company'), veštačka inteligencija ('OpenAI.'), neurotehnologija ('Neuralink')... Nije loše za jednog momka '71. godište iz Pretorije?