Istorija članka: Ljubomir Pavković je poslao dve fotografije aviona koji proleće ispred Meseca. Valjanost tih fotografija osporio je Zoran Veljović u svom tekstu Da li je ova fotografija realna? Zatim su sledili brojni komentari koje možete videti ispod navedenih članaka. Jedan smo posebno izdvojili i objavili na posebnoj stranici zbog inetresantnih argumenata: Sporna fotografija: Ima grešaka u analizi Z. Veljovića. Zatim je, odgovarajući na neke iznesene primedbe, g. Veljović je poslao svoj foto-komentar. Posle toga sledi Mala analiza spornih fotografija. Konačno, stigao je i odgovor autora osporavanih fotografija, Ljubomira Pavkovća: Avion i Mesec - Odgovor Lj. Pavkovića. Na to g. Veljović šalje, kako kaže, ključno pitanje za g. Pavkovića. Pa onda sledi: Ključno pitanje za Pavkovića - komentar: Sve je ok sa fotografijama g. Pavkovića i Okavango daje potpuno netačno merenje elemenata aviona. Na kraju stigao je o odgovor Ljubomira Pavkovića na Avion i Mesec: ključno pitanje za Pavkovića koji se nalazi ovde: |
Ugao ili krug koji zahvata avion na slici.
Kada se tela posmatraju u perspektivi, njihovi geometrijski centri na crtežu ili slikama pomeraju se na drugo mesto. Tako i kod aviona. Za sledeća objašnjenja poslužiću se nekim fotografijama aviona koje sam našao na Internetu.
Kada se avion posmatra tačno ispred ili iza ose trupa, simetrala krila poklapa se idealno sa simetralom trupa, slika A.
Kada se avion posmatra pod uglom i u perspektivi, simetrala krila više se ne poklapa sa simetralom trupa, slike B i C. Tada simetrala krila može biti na repu (slika C), pa čak i izvan aviona (slika B).
Ako bi smo povlačili krugove oko aviona koji vidimo pod uglom, uzimajući da su centri tih krugova negde na sredini aviona a poluprečnici do vrhova svakog pojedinog krila, dobili bi smo jako nejednake krugove, slika D, žuta i zelena strelica pokazuju moguće poluprečnike (ko hoće neka crta cele krugove). Psihološki, ljudi uzmu sredinu trupa i odatle crtaju krugove. To ne može tako. Centar kruga koji prikazuje ugao koji avion na slici B ili D zahvata na nebu ili na fotografiji nije više na sredini stomaka trupa aviona.
Na slici A, centar kruga oko celog aviona poklapa se sa centrom kruga oko krila, ali na slici B ili D, centri krugova oko krila i oko celog aviona se ne poklapaju.
Da bi smo našli centar kruga oko bilo kojeg objekta na slici, treba nađemo najveću moguću dimenziju tog objekta, a ne da krenemo od nekog nama poznatog centra ili uopšte neke poznate tačke. (Ovim sam se bavio mnogo pre nego što sam počeo da snimam avione.) Nekad se te tačke poklapaju, a nekad ne. E, kad nađemo tu najveću dimenziju, ona će zapravo predstavljati prečnik opisanog kruga oko tog objekta.
U slučaju aviona sa slike B ili D, centar opisanog kruga oko aviona će biti na sredini crne linije na slici F, dakle na nama bližem krilu iza drugog motora sleva (mislim na onaj bliži trupu), dakle dosta daleko od centra kruga oko krila i dosta daleko od simetrale trupa (bilo po dužini, bilo po širini). Ni jedno, ni drugo, nego nešto treće. I malo neobično, ali zanimljivo. Retko mislimo o ovome.
Ako krila predstavljaju najveće dimenzije na avionu, ne znači da će ona biti i najvećih dimenzija na svim slikama aviona. Šta ako avion posmatramo potpuno sa boka? Tada su krila samo linije na trupu, za prečnik kruga oko aviona uzima se njegova dužina. Šta ako avion posmatramo neposredno ispod nosa, tj. ispod pilotske kabine? Tada će na prečnik opisanog kruga uticati samo trup, krila se možda uopšte neće ni videti.
Isto tako možemo da kažemo da ako je na nekim slikama centar kruga oko aviona zaista i centar trupa aviona tačno na simetrali trupa, ne znači da će to biti slučaj na svim slikama.
Avion sa mojih slika 1 i 2 nema cela krila, na svakoj slici je neko krilo odsečeno, pa nije baš zahvalno ocenjivati koliki ugao on zahvata na obe slike. Pošto krila nisu jednako odsečena, ako uzmemo krila tolika kolika su na slikama, to će i krugovi oko aviona biti različiti.
Pokušao sam da izmerim avione na mojim slikama što je moguće preciznije. Neka mi čitaoci AM ne zamere ako sam pogrešio koji piksel, možda mi je ruka negde malo jače ili slabije “mrdnula” prilikom povlačenja pravih linija. Dakle, pogledati slike 11a, 11b, 11c, 21a, 21b, i 21c. Slika 21d pokazuje da je i prečnik Meseca sa slike 2 iz prethodnog odgovora takođe isti.
Pošto sam se uverio da su avioni na moje dve uzastopne slike (1 i 2 iz prethodnog odgovora) skoro potpuno iste veličine, ja sam ih preklopio. Neki čitaoci su to već potvrdili i u malim komentarima, a i u posebnim prilozima – da su avioni isti. Ko god hoće, neka nastavi da se sa njima igra, da ih meri i preklapa. Sa slika 1 i 2 vidi se da je levo krilo (bliže foto-aparatu) na slici veće nego desno. Tokom merenja dimenzija, shvatio sam da će simetrala krila aviona biti negde ulevo od centra trupa aviona.
Kad sam preklopio sliku 1 i 2, dobio sam zapravo ceo avion, bez odsečenih krila. Taman ono što sam izgubio na svakoj od tih slika prilikom snimanja, sada sam kompenzovao. I, kada sam pokušao da nađem simetralu krila, ona je bila izvan aviona, slika E, bela strelica. Slično kao i kod aviona sa slike B ili D.
Da se razumemo, ako se nađe simetrala krila aviona, to još uvek ne znači da je to i centar opisanog kruga, dakle kruga od prostornog ugla kojeg na nebu zahvata neki avion, to sam već objasnio kod aviona na slici B. Ali u slučaju aviona sa (starih) slika 1 i 2, to je očigledno, jer to su zaista i najveće dimenzije. Dužini krila može još samo da “konkuriše” visina repa, ali vidi se golim okom da ako se opiše kružnica oko krila ona će zahvatiti rep, rep će ostati unutar kružnice krila.
Nije u pitanju toliko precizno merenje i brojanje piksela, koliko psihološki momenat – gde je centar trupa aviona, a gde je centar najvećeg mogućeg kruga oko aviona?
Evo jednog kratkog stiha pomoću kojeg ova priča može lako da se skrati i zapamti:
Najveći mogući krug oko aviona nema
uvek centar u centru aviona.
Sad, posle svega ostaje još samo da pročitate KRAJ
PRETHODNI ČLANCI: