Tokom prethodne sedmice smo očekivali novo lansiranje i let od 12,5 km sledećeg Staršipa, SN9. Prethodni SN8 je izveo istorijski let uradivši manevar zaranjanja, upravljanje krilima i manevar prelaska u vertikalni položaj i vertikalnog sletanja (sa neuspelim prizemljenjem). SN9 nije poleteo jer je FAA (Federal Aviation Administration, Fedralna avio administracija) oduzela SpaceXu licencu za lansiranje.
Staršip SN9 na lansirnoj rampi, ali ne poleće jer mu je ukinuta dozvola za let.
FAA je telo američke vlade koje reguliše sve aspekte civilnog vazduhoplovstva nad teritorijom SAD i okolnim vodama. FAA izveštaj sadrži da su se inspektori fokusirana na neuspelo sletanje sa eksplozijom i odbijanje SpaceXa da se pridržava uslova FAA. Nije rečeno koja pravila je SpaceX prekršio.
Uskraćivanje licence (i kasniji postupak preispitivanja i obnove licence) dovelo je do povećanih tenzije između SpaceXa i najveće svetske transportne agencije. Mask i ostali u svemirskoj industriji godinama su se žalili na prastaru američku regulativu za izdavanje dozvola za lansiranje inovacija. Kao odgovor na to, američko Ministarstvo saobraćaja - koje svoje zadatke nadzora prebacuje na FAA - predstavilo je prošle godine nove pojednostavljene propise o licenciranju lansiranja. Oni tek treba da stupe na snagu.
Sajt FAA: Odobrenje za lansiranje SN9 za 28. februar 2021. U toku dana, dok je SN9 bio na rampi i spremao se da poleti, odobrenje je povučeno.
Ilon Mask je preko Tviter kritikovao FAA i poslao poruku za 44 miliona svojih pratilaca: „Za razliku od avio dela, svemirski deo FAA ima potpuno nakaradnu strukturu pravila. Pravila su namenjena za desetak letova godišnje sa nekoliko vladinih postrojenja. Sa ovakvim pravilima nikada nećemo stići na Mars“.
Portparol FAA Steve Kulm je izjavio: „FAA nastavlja da sarađuje sa SpaceXom na proceni dodatnih informacija koje je kompanija pružila za odobravanje licence za lansiranje. Iako prepoznajemo važnost brzog razvoja radi podsticanja rasta i inovacija u komercijalnom prostoru, FAA neće narušiti svoju odgovornost u zaštiti javne bezbednosti. Daćemo odobrenje tek pošto se uverimo da je SpaceX preduzeo neophodne korake u skladu sa regulatornim zahtevima.“
Nije jasno koji deo pravila SpaceX nije ispoštovao i time ih prekršio. Pre lansiranja SN8, SpaceX jasno je izneo da su veliki izgledi da će raketa eksplodirati pri sletanju što se i desilo. Takođe su ispoštovane sve mere da nema letećih objekata i plovila u okolini. Izgleda da SpaceX nije objavio koju je visinu raketa dosegla. Možda je otišla više od dozvoljenih 12,5 km.
Treba uočiti da je između dva leta došlo do promene političke vlasti, a time i do promene direktora u svim vladinim telima, kao u Nasi (o čemu smo pisali ovde) a verovatno i u FAA. Čudno je povlačenje dozvole neposredno pred let i to kompaniji koja je Amerikance vratila u svemir posle skoro 10 godina pauze. Da li ovo ima veze sa velikim američkim raketnim kompanijama koje će, kako stvari idu, SpaceX potpuno izbaciti iz svemirskog programa? Ako je tako, vrlo loš momenata za unutrašnja trvenja, dok Kina snažnim koracima napreduje u osvajanju svemira.
Čekajući dozvolu, SpaceX nije sedeo skrštenih ruku, iz hangara su izneli sledeću raketu, SN10 (levo) i stavili na lansirno postolje pored SN9 (desno) sprovodeći testove pritiska i demonstrirajući visok stepen pouzdanosti raketa i spremnosti za let.