Ruska kosmička agencija je 2011. stopirala razvoj „Русa-М“, rakete koja je trebala da ponese budući putnički brod „ПТК-НП“. „Рус-М“ je trebalo da bude modularna raketa kompanije ЦСКБ „Прогресс“ iz Samare, veoma slična „Ангари“iz Hruničevljevih fabrika. U zavisnosti od verzije, trebalo je da sa kosmodroma Vastočni u nisku orbitu ponese 7, 24 ili 35 tona tereta.
Verzije rakete „Союз 5“. U poslednjem redu su date startne težine raketa i težina korisnog tereta.
„Рус-М“ nije zaživeo i to je ostavilo traga na ponosu ЦСКБ, te su odlučili da se vrate u borbu sa jednim veoma sličnim projektom. Nova raketa je nazvana „Союз5“, verovatno u želji da iskoristi sreću koja oduvek prati letilice iz porodice „Semjorke“. Osnovna verzija „Союзa 5“ imaće tri bloka integrisana u prvi stepen i moćiće da u LEO onese 16 tona tereta, direktno konkurišući ukrajinsko–ruskom „Зениту“. Verzija sa jednim blokom u prvom stepenu, nazvana „Союз 5.1“, moćiće da podigne u orbitu 8,5 tona, dok će „Союз 5.2“ imati i treći stepen, te će težina korisnog tereta skočiti na 25 tona. Porodica „Союз 5“ bi mogla da zameni tradicionalne rakete tipa „Союз“, „Зенит“, „Протон“ ili „Ангару“.
Poređenje „Союза 5“ (desno) sa otkazanom raketom „Рус-М“.
Metanski motor РД–0162.Potisak – 203,9 T; težina motora – 2.100 kg; visina – 3.355 mm; prečnik – 1.650 mm;
Ali novitet je što „Союз 5“ neće koristiti kerozin kao gorivo, već metan. Blokovi prvog stepena koristiće motore РД-0162 ili РД–0164 kompanije KБХА(„Конструкторское бюро химавтоматики“ iz Voronježa), dok će drugi stepen koristiti motor РД-0124M (verzija metanskog РД-0124 za „Союз–2“). Metan polako postaje popularan u raketarstvu. Kombinacija metana i tečnog kiseonika („methalox“) je efikasniji, ima veći specifični impuls (Isp) – nego kerozin i tečni kiseonik („kerolox“). Pored toga, metan je oko 30% jeftiniji od kerozina. КБХА je još od 1997. godine radio na metanskim motorima, testirajući РД-0110МД.
Porodica raketa „Союз“.„Союз–5“ je prva s lea.
Metanski motor РД-0110МДkompanije КБХА tokom testiranja. Planirano je da motor može da se uključi 25 puta!
ЦСКБ „Прогресс“ оbećava da će „Союз5“ biti kompatibilan sa svim postojećim lansirnim sistemima „Союзa“, ali je očigledno da je njen oblik isuviše različit da bi mogao da bez izmena koristi iste rampe (poznata „lala“ mehaničkih ruku „Союза“ tо nе bi dozvolila). I, naravno, budući kosmodrom Vastočni biće jedan od prioritetnih lansirnih centara za ove rakete. Veoma je teško upoređivati „Союз-5“, kao i obustavljeni „Рус-М“, sa porodicom „Aнгара“, ali je jasno da u želji da privuče Роскосмосi rusku armiju„Прогресс“ igra na kartu metana. Ne treba zaboraviti da projekat višekratne rakete sa krilima МПКН (rus. Многоразовая Ракета Космического Назначения), koji sponzoriše vojska, takođe treba da koristi metan kao gorivo. Da li će „Союз5“ postati zamena legendarnih naslednika „Semjorke“ ili će slediti korake „Русa-М“ u zaborav?
Verzija Hruničevljeve rakete МПКН. Prema projektu, trebale bi da ponesu 21, 35, 45 i 60 tona u orbitu. Ideja je da bočni busteri ВРБ (rus. Возврщаемый Ракетный Блок) tipa „Байкал“ posle lansiranja automatski sleću pomoću sopstvenih krila na kosmodrome i budu ponovo korišćeni.