Iako su mnogi još uvek grogi nakon spektakularnog prvog lansiranja dvostepene rakete 'Falcon Heavy', Elon Muska je najavio mogućnost teže varzije nove rakete. Na post-launch konferenciji za štampu, Musk je najavio hipotetički 'Falcon Super Heavy' sa pet blokova u prvom stepenu. Izjava je zatekla sve novinare nespremnim, jer se svi sećaju donedavnih planova 'SpaceX-a' da do kraja ove dekade sve rakete 'Falcon 9' i 'Falcon Heavy' budu zamenjene džinovskom raketom 'BFR' ('Big Fucking Rocket').
Koji džin! Zamisli još 65% više motora!
'Falcon Super' bi imao potisak pri lansiranju od 4.000 tona i mogao bi da u nisku orbitu oko Zemlje podigne između 100 i 140 tona, što je uporedivo sa slavnom 'Saturn V', i što bi u potpunosti uticalo na Nasu, jer bi to po nosivosti bilo slično ili čak i jače od 'SLS-ovog' 'Blocka 2'[1], najjače varijante 'SLS-a' ('Space Launch System') koja sigurno neće poleteti pre 2024. godine. Radi li se o ozbiljnom projektu, ili to Musk samo potpiruje vatru? Činjenica da je izvršni direktor i vlasnik 'SpaceX-a' izneo ove brojke na pres-konferenciji trebalo bi da znače da se ta ideja ipak razmatra manje ili više ozbiljno.
Zašto je to važno? Jasno je da bi 'Falcon Super Heavy' omogućio kompaniji 'SpaceX' da zadrži prednost čak i u slučaju (koji je verovatan) da 'BFR' bude otkazan. Međutim, mnogi bi želeli da to vide kao direktni napad na Nasin 'SLS'. Ali trenutno, 'Falcon Heavy' nije rival 'SLS-u' iz dva razloga. Prvo, zato što je 'SpaceX' odustao od toga da 'Falcon Heavy' ikad obavlja misije sa ljudsom posadom – očevidno je da je pokušaj pravljenja putničkog 'Falcona 9', izvođen pod nadzorom Nase, bio iscrpljujući – dok je 'SLS' od samog početka bio zamišljen za transport astronauta. Drugo, pošto će 'SLS Block 1'[2] imati vrlo sličnu nosivost kao 'Falcon Heavy' – 70 tona na LEO prema 64 tone – Nasina raketa ima daleko veći potencijal, a verzije 'Block 2' i 'Block 3' će moći da iznesu u orbitu terete od 100 odn. 130 tona.
Nasina raketa 'SLS'. Biće korišćeni bočni busteri na čvrsto gorivo kakve su koristili i šatlovi.
Ali 'Falcon Super Heavy' je druga pesma. Radi se o raketi koja bi mogla da se gleda oči u oči sa 'SLS-om' po pitanju nosivosti i koja bi bila završena ranije, ili makar u isto vreme. I to za samo deo Nasine cene – 'Super Heavy' je koštao oko $500 miliona, dok je agencija do sada za 'SLS' potrošila gotovo 12 milijardi! Tačno je da je prvo lansiranje Muskovog čuda bilo paradoksalno, jer iako je raketa privukla pažnju svih, a naročito Zorkića, Marina i Grujice, zbog svojih tehničkih osobina, ostaje činjenica da su mogućnosti njene primene vrlo limitirani. Sada kada znamo da neće biti ljudskih letova oko Meseca niti misija 'Red Dragona' na Mars, potencijal 'Falcona Heavy' pada za nekoliko stepenica, posebno kada znamo da će za manje od jedne decenije biti zamenjen sa 'BFR'. 'Falcon Super Heavy' bi mogao da održava plamen ove nove tehnologije sve dok budu postojale aplikacije koje opravdavaju njegovo postojanje.
Zapravo, prava vrednost rakete 'Falcon Heavy' – pored toga što će omogućiti 'SpaceX-u' da lansira sve geostacionarne satelite i zadovolji postojeće potrebe Pentagona – je u tome što je pokazao da je 'SpaceX' mnogo bliži pretvaranju 'BFR-a' u realnost. Da, tačno je da je 'BFR' daleko složenija, skuplja i jača raketa od 'Falcon Heavyja', ali zar nije do pre samo koju godinu i razvoj 'Falcona Heavy' izgledao neverovatno složen i deo neke daleke budućnosti? 'SpaceX' je učinio da teško izgleda lako, i da nedelju dana posle lansiranja 'Falcona Heavy' imamo manje sumnji da bi kompanija mogla da napravi 'BFR' (druga stvar su termini i ekonomska opravdanost projekta). Do juče je 'BFR' izgledao kao neko čudo iz naučno-fantastične priče[3]. Danas je mnogo bliži realnosti. 'Falcon Heavy' je dao kompaniji 'SpaceX' kredibilitet koji je danas van domašaja bilo koje kompanije ili svemirske agencije na svetu (sa izuzetkom 'Blue Origina', koja im je za petama).
Rakete kompanije 'Spacex'.
Ali 'BFR' predstavlja kvantni skok u odnosu na 'Falcon 9' i 'Falcon Heavy' po pitanju veličine. Jedina moguća konkurencija mu je možda 'New Glen'... U svakom slučaju, ako se Musk tako istinski zalaže za 'BFR' kao što se čini, onda bi 'Falcon Super Heavy' mogao da bude jako loša ideja, jer bi apsorbovao značajne resurse kompanije i doveo do novih odlaganja 'BFR-a'. Tome treba dodati izmene koje bi bile neophodne na lansirnoj rampi i ostaloj infrastrukturi. Pored toga, bilo bi potrebno još jedno redizajniranje centralnog bloka da bi mogao da izdrži dodatna opterećenja, a da ne pominjem logističku moru izazvanu jednovremenim uključivanjem 45 motora ili spašavanjem 5 bustera u skoro isto vreme.
Ukratko, najverovatnije je 'Falcon Super Heavy' samo Plan B za slučaj da 'BFR' ne uspe. Koncept će ostati samo to, lepa ideja. Ali ako je to tako, zašto ju je Musk uopšte pominjao?
Rakete kompanije 'SpaceX' prema planovima iz 2011.
[1] Postoji doduše varijanta da kompanije 'Rocketdyne' i 'Dynetics' naprave dvomotorni buster na tečno gorivo 'Pyrios', koji bi mogao da poveća nosivost 'Blocka 2' na 150 tona! Motori bi bili zapravo isti oni sa prvog stepena 'Saturna V'.
[2] Lansiranje najosnovnije verzije ove rakete, 'Block 1', očekuje se dogodine u decembru.
[3] Orijaš visine preko 100 metara, težine 4.400.000 kg, potiska 5.270 tona (6 motora), nosivosti do 250 tona.