Astronautika: misije

Pre neki dan sam napisao informativni text o fly–byu sonde „Juno“ pored Zemlje. Napisao sam da je sve proteklo u najboljem redu, i da se sonda sve vreme nalazila u safe–modu. Međutim, najnovije vesti kažu da nije sve tako ružičasto – ovo prvo je preterano a ovo drugo nije baš tačno.

Nakon što je 9. oktobra proletela na samo 560 km iznad površine Zemlje, Nasina sonda „Juno“ je kao iz praćke izbačena ka konačnoj destinaciji – Jupiteru. Međutim, ono što niko nije očekivao, desilo se – svega 10 minuta nakon okončanja manevra za ubrzavanje računar se automatski prebacio u tzv. safe mod. Ipak, rukovodioci misije su hitro uspostavili vezu sa letilicom i sa optimizmom gledaju na potpunu kontrolu bez obzira na razlog za ovaj šok.

Menadžer projekta Rick Nybakken iz Laboratorije za mlazni pogon iz Pasadene je izjavio da su inženjeri daunoudovali svu telemetriju storniranu na letilici i razvijaju plan za uspostavljanje normalnog rada.

Već radimo na planu za vraćanje letilice u operativni status i nadamo se da ćemo sastaviti sve delove tog plana za nekoliko dana,“ izjavio je u telefonskom razgovoru novinaru CBS Newsa.

Svakako da nam predstoji da dovršimo daunloudovanje i pregled prikupljenih podataka. U prednoti smo jer smo i dalje u safe–modu i možemo mirno i slobodno da radimo“.

Sonda „Juno“ vredna $1,1 milijardu lansirana je 5. avgusta 2011. sa Cape Canaverala raketom „Atlas V“ proizvođača „United Launch Alliance“. Čak i uz korišćenje najjače konfiguracije ove moćne rakete, „Juno“ nije imao dovoljno snage da poleti direktno ka Jupiteru.

Umesto toga, ovaj brod na solarni pogon[1] izbačen je na trajektoriju koja ga je ponela iza orbite Marsa i dalje ka asteroidnom pojasu, pre nego što ga je Sunčeva gravitacija povukla unazad ka unutrašnjem delu solarnog sistema.

Tokom septembra prošle godine kontrolori leta su trasterima neznatno korigovali kurs sonde, podesivši je da proleti pored Zemlje 9. oktobra ove godine. Tim manevrom „Juno“ je dobio gravitaciono ubrzanje dovoljno da ga odbaci ka Jupiteru[2], pet puta daljem od Zemlje.

trajektorijaKao što sam već pisao, najniža tačka na letu oko Zemlje bila je iznad Indijskog okeana, odmah nakon što je sonda izašla iz 19–minutnog pomračenja Zemljinom senkom.

Nybakken je izjavio da je brodski računar konstatovao problem nekih 10 minuta nakon najniže tačke preleta, prebacujući se automatski u rutinu safe–moda dizajniranog zbog postavljanja broda u stabilnu konfiguraciju u slučaju neočekivanih događaja, problema u programiranju ili kvarova koji prevazilaze njegove sposobnosti rešavanja.

U safe–modu, brodski računar prestaje da obavlja učitane komande i osigurava da brod bude „strujno pozitivan“, tj. da su paneli okrenuti ka Suncu. Nakon toga, letilica je spremna da pročita nove instrukcije sa Zemlje.

Ponovo je uspostavljena komunikacija, uključujući potpunu sposobnost komandovanja, utvrdili smo da je sve u sigurnom i stabilnom stanju, što znači da su solarni paneli okrenuti ka Suncu i da daju dovoljno struje,“ izjavio je Nybakken. „Trenutno prolazimo kroz naše dijagnostičke procedure radi analiziranja anomalije i tek jutros smo počeli da daunloudujemo i pregledamo brodske inženjerijske i naučne podatke“.

Juno“ je programiran da uvežbava rad svojih instrumenata tokom fly–bya, da fotografiše sistem Zemlja–Mesec i prikuplja druge podatke. Nybakken kaže da sekvenca slikanja započela normalno i da su verovatno svi podaci snimljeni i sačuvani na brodu pre nego što je usledilo prebacivanje u safe–mode.

Za sada niko ili ne zna ili neće da špekuliše o pravom razlogu za zključivanje ovog moda. Ipak, svi se slažu da je najvažnije da je ukupno zdravlje broda u dobrom stanju.



1. Tri solarna panela ukupne površine od preko 60 m2 su najveći koje je NASA lansirala u jednu deepspace misiju.

2. Računa se da je ovim gravitacionim manevrom letilica dobila još oko 70% one sile koji joj je obezbedio „Atlas V“.


JUNO

Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Miroslav said More
    U svakom slučaju biće gore pre kineza... 15 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Ako bude 2028. god. to će biti fantastično. 21 sati ranije
  • Aleksandar Zorkić said More
    Što da ne. Ako postoje i to takvi kakvi... 2 dana ranije
  • Željko Perić said More
    Zdravo :D
    imam jedno pitanje na ovu... 3 dana ranije
  • Baki said More
    Dobar izbor. Ideja filma nije nova, ali... 6 dana ranije

Foto...