Još jedan veliki neuspeh ruske raketno-kosmičke industrije.

Kontrola nad automatskim teretnim brodom (ATB) “Progres M-27M” je izgubljena odmah posle lansiranja 28. aprila 2015. Svi pokušaji da ona bude uspostavljena nisu dali rezultata. Spajanja sa Medjunardonom kosmičkom stanicom (MKS) neće biti, a brod će nekontrolisano sagoreti u atmosferi izmedju 5-7. maja.  

  image004
  Teretni brod “Progres M-27M”
  image005
  Montaža trećeg stepena rakete-nosača “Sajuz-2.1A” na Bajkonuru
  image006
  Snimak sa kamere broda “Progres M-27M” - gore je deo orbitalnog odseka a desno Zemlja

Od kako je na sajtu Centra upravljanja letom (CUP) samo kratko javljeno da sa broda ne stiže kompletna telemetrija, počela su nagadjanja o tome šta se desilo. Ubrzo su se preko sajta NASA-e pojavili crno-beli video snimci sa broda koji pokazuju kako se brod nekontrolisano okreće velikom brzinom. To je odmah bio znak da se nešto desilo tokom odvajanja broda od trećeg stepena rakete-nosača “Sajuz-2.1A”. Brod je lansiran sa Bajkonura sa gotovo 2,5 tone materijala neophodnih za buduće operacije na ruskom segment MKS. Kontakt sa brodom je izbubljen od onog trenutka kada je dospeo na orbitu.

Iako nije potvrdjeno, nezvanično se govori da je brod izbačen na znatno višu od planirene orbite. Odham je odlučeno da se od “brze” šeme spajanja (tokom četvrte orbite, šest časova posle lansiranja) odustane i predje na “sporu” – dvodnevnu šemu. Medjutim, svi potonji pokušaji da se sa brodom uspostavi kontakt nius uspeli. Istovremeno, američki sistem za praćenje kosmičkih objekata registrovao je preko 40 odlomaka koji lete oko teretnog broda, što je samo dodatno podgrejalo sumnju da je brod oštećen u trenutku odvajanja od trećeg stepena RN.

Konačno, danas se po prvi put oficijelno oglasio i “Roskosmos”. Lansiranje i let RN je protekao u normlanom režimu, kaže se u izveštaju pres službe. Ali, 1,5 sekundu pre planiranog vremena odvajanja TB od trećeg stepena RN registrovan je gubitak telemetrijskih informacija. Odvajanaj broda od trećeg stepena je proteklo na vreme. Tokom 28. aprila, CUP je delimično uspeo da povrati funkcije telemetrijskog sistema broda. Tada je utvrdjeno da deo agregata i sistema broda ne funkcioniše u normalnom režimu. Ustanovljeno je da se brod okreće brzinom od oko 90 stepeni u sekundi, dok se treći stepen RN nalazi na oko 30 km od broda.  

Za vreme dodatnih, kako se u vesti kaže, testiranja sistema i agregata 29. aprila, ustanovljeno je da je došlo do otkaza još nekoliko elemenata teretnog broda, uključujući razhermetizaciju magistrala raketnog motora. S’ tim u vezi, nastavak leta i bezopasno spajanje TB sa MKS nije moguće. Brod treba da sleti sa orbite u atmosfery izmedju 5. i 7. maja.

U vesti se takodje navodi da se ovo neće odraziti na rad posade na MKS, da tamo ima dovoljno zaliha vode, hrane i vazduha, a da se pripreme za lansiranje dva sledeća teretna broda “Progres” (M-28M i M-29M) korigovana i sada se planiraju tokom III i IV kvartala ove godine.

Formirana je komisija koja treba da proanalizira sve detalje koji su doveli do gubitka teretnog broda “Progres M-27M” i 13. maja saopšti javnosti rezultate istraživanja. Posle toga će se više znati kakve će posledice ovaj neuspeh imati na buduće planove lansiranja rakete-nosača “Sajuz-2.1A” koja zauzima posebno mesto u floti ruskih lansera. Dok komisija ne završi rad, nastaviće se analize o tome šta se desilo sa ruskim teretnim brodom.

Iz ove vesti “Roskosmosa” očigledno je da je u pitanju serija otkaza koju je teško moguće povezati sa izolovanim kvarom jednog elementa. Razhermetizacija gorivnih magistrala i nekontrolisano obrtanje broda ukazuju da je u pitanju spoljašnji faktor – najverovatnije sudar teretnog broda sa trećim stepenom RN tokom njihovog odvajanja i prelaska broda na orbitu. Preko 40 delova kosmičkog otpada oko broda koje su registrovali američki sistemi praćenja kosmičkog prostora govori takodje tome u prilog. Da li je reč o delovima trećeg stepena koji su nastali posle sudara sa brodom, ili delovi termoizolacije samog broda teško je reći. To takodje znači da će posebna pažnja biti posvećena funkcionisanju sistema upravljanja trećeg stepena RN “Sajuz-2.1A”, koja se tek drugi put koristi za lansiranje teretnih brodova “Progres”. Njegov stari nosač “Sajuz-U” koji izmedju ostalog ima delove proizvedene u Ukrajini, će biti etapno povučen iz upotrebe. Takodje, planirano je da “Sajuz-2.1A” bude korišćen u budućnosti za lansiranje i transportnih brodova “Sajuz MS”, umesto dosadašnjeg nosača “Sajuz-FG”.

Rakete-nosači serije “Sajuz” (U, FG, 2.1A, 2.1B, 2.1 ST i 2.1V) se inače proizvedena u kompaniji “Progres”. Sreća je da se ovo dešava sa teretnim brodom “Progres” bez kosmonauta. Ovakav incident sa brodom “Sajuz” bi bio fatalan za njegovu posadu.

Iako nema zvaničnih informacija, pretpostavlja se da neše doći do odlaganja lansiranja sledeća rusko-američako-japanska misija na MKS. Ona treba da krene krajem maja, ali korišćenjem drugog nosača (“Sajuz-FG”).

Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Драган Танаскоски said More
    Iako je to najveća brzina nečega što... 6 sati ranije
  • Baki said More
    Dobar izbor, zaslužuje pađnju. Sonda... 8 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Bilo je još, za ćirilicu, ne bih rekao... 9 sati ranije
  • Željko Kovačević said More
    Sjajan tekst! 11 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Evo analogije koja može da pomogne... 21 sati ranije

Foto...