* Hoćeš li da postaneš kosmonaut?
* Turistčki letovi oko Meseca na "Sajuzu" mogu krenuti 2021.
* "Energija" za prekid programa MKS 2024.
* Gradi se maketa kosmičkog broda "Federacija"
* Ruski naduvni modul može koštati 6 do 7 milijardi rubalja
* Novi teretni kosmički brod može biti lansiran krajem 2021.
* Devet turističkih mesta biće prodato na brodovima "Sajuz"
Motor RD-171 može biti korišćen na ruskoj super raketi-nosaču
* Motor RD-171 može biti korišćen na ruskoj super raketi-nosaču


Hoćeš li da postaneš kosmonaut?

Centar za pripremu kosmonauta (CPK) koji nosi ime Jurija Gagarina raspisao je javni konkurs za izbor kandidata za novu grupu ruskih kosmonauta. Do kraja godine biće odabrano šest do osam kandidata koji trebaju da popune odred kosmonauta "Roskosmosa".

U konkursu se navodi da će kosmonauti ove grupe imati priliku da lete na Mesec, što posle slabog odziva za vreme izbora kosmonauta 2012. treba da dodatno stimuliše mlade Ruse i Ruskinje da se sada u što većem broju prijave. 

Zainteresovani moraju da ispune nekoliko važnih uslova da bi njihova molba mogla biti uzeti u razmatranje. Kao prvo, kandidat mora biti građanin Ruske Federacije, ne stariji od 35 godina. Pretendenti moraju da imaju visoko obrazovanje (do nivoa magistra nauka) vezano za inženjerske i letačke specijalnosti i/ili iskustvo minimalno trogodišnjeg rada u avijaciji i raketno-kosmičkoj industriji Rusije. 

rk1

Pored ovih, potrebno je da kandidati imaju neophodna znanja osnova pilotirane kosmonautike i principa kosmičke tehnike, kao i poznavanje stranih jezika. Zanimljivo, jedan od zahteva je takođe i minimum opšteg poznavanja oblasti kulturologije!

Pored tehničke, fizička sprema kandidata je takođe veoma važna. Poređanja radi kada su poslednji put birani novi ruski kosmonauti (bilo je to oktobra 2012.), kandidati su morali da trče jedan kilometar ispod 3 min i 35 sekundi, da plivaju 800 metara ispod 19 minuta, a da na skijama prevale pet kilometra ispod 21 minuta.   

Konkurs je otvoren do sredine jula 2017. Posle toga će tim stručnjaka CPK, "Roskosmosa" i Instituta biomedicinskih problema (IBMP) napraviti uži spisak kandidata koji će biti pozvani na intervjue. Uslediće detaljna medicinska ispitivanja i testiranja, posle čega će biti objavljena imena novih ruskih kosmonauta. Sledi dvogodišnja osnovna obuka, tako da ukoliko uspešno polože sva testiranja kandidati mogu dobiti punopravni status kosmonauta-istraživača početkom 2020. Do leta u kosmos, međutim put je i dalje veoma dug. Oni će prvo biti svrstani u nekoliko grupa sa ostalim kosmonautima, koje se pripremaju u okviru posebnih programa. Primera radi, postoje grupe koje nose oznake MKS-1, MKS-2, MKS-3 itd. i one broje po nekoliko kosmonauta. Posle tri-četiri godine, iz ovih grupa se formiraju osnovne i rezervne posade koje počinju direktne pripreme za letu kosmos. Ove pripreme tipično traju oko dve godine, tako da u najboljem slučaju novi kosmonauti mogu da očekuju da prvi put krenu u kosmos tek nedge oko 2027/28. deset godina posle prve selekcije.

rk2

rk4
rk5

rk6

rk7

rk8

Naravno, ova matematika je vezana za letove na trosedim kosmičkim brodovima "Sajuz", uz određenu frekvenciju njihovog godišnjeg lansiranja. Novi kosmički brod "Federacija" će moći da nosi četvoročlane posade, tako da kada bude krenuo u kosmos treba očekivati da će novi kosmonauti moći da lete znatno češće nego što je to sada slučaj.            

Trenutno, odred kosmonauta "Roskosmosa" broji 32-je ljudi. Dva kosmonauta se još uvek vode u grupi RKK "Energije", dok je 29 muškaraca i jedna žena (Ana Kikina) u odredu kosmonauta CPK. Trinaestoro kosmonauta, uglavnom iz dve poslednje grupe (2010. i 2012.) nije letelo u kosmos. Na svoj prvi let u kosmos više od jedanest godina čeka takođe Nikolaj Tihonov, član grupe kosmonauta iz 2006.

Posle smanjenja broja ruskih kosmonauta na MKS sa tri na dva, i prodaje pet dodatnih mesta astronautima NASA-e, kao i najave misija devet kosmičkih turista, kako stvari stoje, sasvim je moguće da u narednih nekoliko godina u kosmos neće leteti mnogo novih ruskih kosmonauta.

Turistčki letovi oko Meseca na "Sajuzu" mogu krenuti 2021.

Kosmički turisti bi mogli da lete oko Meseca na modernizovanom kosmičkom brodu "Sajuz" već 2021-2022!

Prema rečima direktora RKK "Energija" Vladimira Solnceva, vodeća ruska raketno-kosmička korporacija će do tada biti spremna da na tržište kosmičkih turističkih letova ponudi bogatašima širom sveta jedinstveni događa - let od Zemlje do Meseca, obletanje našeg najbližeg nebeskog suseda i povratak na Zemlju drugom kosmičkom brzinom (preko 11 km/s). Pet do šest godina posle potpisivanja kontrakta, prvi "mesečevi turisti" bi mogli da krenu na put. Već ima nekoliko potencijalnih kandiadata sa kojima se sada pregovora o uslovima ugovora za turistički let oko Meseca.  

Za ovu misiju potrebna su dva lansiranja. U prvom, "Sajuz" će sa posadom pod komandom jednog profesionalnog ruskog kosmonauta, biti lansiran na nisku orbitu oko Zemlje. Za vreme drugog lansiranja, na orbitu će biti postavljen raketni blok DM sa dodatnim hermetičkim odsekom. Posle spajanja sa "Sajuzom", pali se raketni motor bloka DM i sistem kreće na trodnevni let ka Mesecu, obleće ga jedanput i kreće natrag, prema Zemlji. Posle odbacivanja bloka DM, raketni motori "Sajuza" će biti korišćeni za korekcije putanje leta. Povratak će proteći po balističkoj trajektoriji, tako da članovi posade moraju biti dobro pripremljeni za preopterećanja koja mogu biti veća od 10g.     

rk9

Mesečev "Sajuz" (levo) sa dodatnim modulom za smeštaj posade (u sredini) i raketnim blokom DM (desno)

Trenutno, stručnjaci RKK "Energije" rade na dodatnoj radijacionoj i teplotnoj zaštiti kosmičkog broda, novom međuplanetarnom tipu telekomunikacionog sistema, sistemu kontrolisanog ulasak u atmosferu drugom kosmičkom brzinom i nizu drugih sistema neophodnih za  mesečeve ekspedicije.

Nije navedeno koliko će turista moći da leti - ali je moguće da se pored ruskog kosmonauta nalazi dva turista. Takođe, iako nije navedeno, blok DM bi trbao biti lansiran raketom "Proton-M", a "Sajuz" nosačem "Sajuz-2.1B". Konačno, iako nije rečeno koliko bi mogla da košta karta do Meseca, kako je cena turističkih letova niskim orbitama oko Zemlje oko 70 miliona dolara, onda treba očekivati da bi let do Meseca trebao da košta barem duplo - znači oko 150 miliona, odnosno oko 300 miliona za dve karte.

"Energija" za prekid programa MKS 2024.

Direktor Raketno-kosmičke korporacije (RKK) "Energija" Vladimir Solncev smatra logičnim da program Međunarodne kosmičke stanice (MKS) bude završen 2024. Posle toga bi trebalo preći na program Ruske orbitalne stanice (ROS) koja će biti formirana na bazi najnovijih modula ruskog dela MKS.

Godine 2024. prvi modul MKS - funkcionalno-teretni blok "Zarja" - će napuniti 26 godina neprekičnog korišćenja u kosmosu, dok će drugi ruski modul - službeni modul "Zvezda" - imati 24 godine.    

U strukturi ROS-a ući će naučni modul (MLM-U) "Nauka", čvorni modul (UM) "Pročalj" i još uvek neimenovani naučno-energetski modul (NEM). Ovi moduli bi trebali biti lansirani 2018. i 2019. Od 2020. u sklopu ruskog segmenta MKS će funkcionisati četiri stara modula ("Zarja", "Zvezda", "Rasvet" i "Poisk", dok će modul "Pirs" biti odvojen od stanice), i tri nova - MLM-U, UM i NEM. Dok ovi moduli budu u sklopu MKS, kosmonauti će što aparaturom koja će biti transportovana sa Zemlje, što opremom iz "starih" modula stanice transformisati NEM u osnovni modul ROS-a. 

Ako Kremlj bude doneo odluku o formiranju ROS-a, tri nova modula će krajem 2024. biti odvojena od MKS i nastaviti da kruže oko Zemlje kao posebna celina. Njima se posle 2025. mogu pridružiti i komora za izlazak u otvoreni kosmos ([K) i naduvni modul (TM). Za ove module, međutim ne postoje finansije u budžetu Federalnog kosmičkog programa do 2025. 

Po rečima Solnceva, odluka o formiranju ROS-a će zavisiti od mnogo faktora, uključujući i političke.

Za prevoz kosmonauta do ROS-a u prvoj etapi biće korišćen stari kosmički brod "Sajuz-MS", a kasnije posle 2025. novi brod "Federacija". Za snabdevanje ROS-a planirani su stari teretni brodovi "Progres-MS", kao i "teretnjak" povećane nosivosti na kome rade stručnjaci RKK "Energija".  

rk10

Trenutak kada se tri nova modula odvajaju od MKS i postaju ROS

Govoreći o eventualnom produžetku misije MKS do 2028, što se ranije od strane NASA-e najvaljivalo, Solncev je rekao da ovo pitanje "visi u vazduhu". Međutim, o njemu se ne vode nikakvi razgovori između partnera projekta MKS. "Ne isključujemo mogućnost da neki segment stanice ostane na orbiti do 2028, da služi na primer kao turistički modul", rekao je Solncev.

Treba reći da je projekat ROS, o kome se govori već izvesno vreme, posebno posle zaoštravanja odnosa SAD, EU i Rusije usled krize u Ukrajini, još uvek samo ideja, bez konačne odluke Kremlja. Ono što je izvesno to je da su tri nova modula projektovana tako da mogu da funkcionišu kako u sklopu ruskog dela MKS-a, tako i kao nezavisna ROS.      

Svi partneri u projektu MKS su se pose dosta natezanja, posebno od strane ESA-e, dogovorili o produžetku misije MKS do 2024. 

Gradi se maketa kosmičkog broda "Federacija"

U RKK "Energija" je u toku gradnja makete novog ruskog kosmičkog broda sledeće generacije "Federacija". Ovaj projekat se razvija na osnovu kontrakta poptisanog između RKK "Energija" i Državne korporacije "Roskosmos".  

Tokom 2013-2016. pripremljena je kompletna projektna dokumentacija. Ova etapa je završena potpisivanjem državnog ugovora sa korporacijom "Roskosmos" na finansiranje projekta do 2015. Na osnovu ovogo kontrakta, prvi bespilotni let "Federacije" je planiran 2021, dok će prva misija sa kosmonautima uslediti dve godine kasnije, 2023.

U RKK "Energija" kažu da svi radovi na razvoju kosmičkog broda "Federacija" teku po grafiku preciziranom kontraktom sa "Roskosmosom".  U drugoj polovini 2016. započela je gradnja makete kosmičkog broda koja će biti korišćena za statička ispitivanja.

rk11

Maketa kosmičkog broda "Federacija" na aviokosmičkom salonu u Moskvi

Kada su testiranja u pitanju, ona su podeljena u dve etape. U prvoj, planirana su autonomna ispitivanja delova broda, a u drugoj še inženjeri ispitivati brod u celini. Pored izrade simulatora, svaki oblik ispitivanja zahteva razvoj unikatnih sistema,  platformi i eksperimentalnih pribora. Planirano je da kompletna maketa broda za statička ispitivanja bude spremna krajem 2018.   

Istovremeno, u toku su u jeku radovi na kompletiranju konstruktorske dokumentacije za kosmički brod pripremu njegove proizvodnje. Do sada je izrađeno mnogo probnih obrazaca delova i agregata novog kosmičkog broda za autonomna ispitivanja. Sistem za spašavanje (SAS) "Federacije", sasvim je izvesno, biće razvijen u Moskovskom institu toplotne tehnike. 

rk12

Zanimljivo, iako se ranije govorilo o primeni kompozitnih materijala na bazi plastifiiciranog ugljenika za izradu aparata za povratak, sada je jasno da će njegov korpus ipak biti izrađen o tradicionalnih materijala na bazi legura aluminijuma. Projektna dokumentacija je čak pripremljena za obe varijante, ali je nedavno odlučeno da se primeni aluminijum čime će projekat biti odrađen u skladu sa uslovima ugovora. Međutim, ostatak broda (instrumentalni modul) će biti izrađen 80% od kompozitnih materijala.    

rk13

Brod je planiran za nosi posade od četiri kosmonauta, mada ukoliko zatreba u njegovu kabinu se može smestiti šest kosmonauta. Brod "Federacija" je predviđen za prevoz ljudi na nisku orbitu oko Zemlje, recimo do buduće Ruske orbitalne stanice (ROS), i za misije oko Meseca. U autonomnom režimu, brod može ostati u kosmosu 30 dana, dok u sastavu stanice do godinu dana. Za lansiranje novog ruskog kosmičkog broda biće korišćene teške rakete-nosači "Angara-A5V" i "Angara-A5P".    

Ruski naduvni modul može koštati 6 do 7 milijardi rubalja

RKK "Energija" je spremna da tokom pet godina projektuje naduvni modul promenljivog oblika (NTM) koji bi mogao biti spojen i testiran u sklopu ruskog segmenta MKS. Osnovni uslov je da "Roskosmos" obezbedi neophodne finansije.

Ukoliko bi postojao dovoljan budžet, naduvni modul bi mogao biti spreman 2021/22. Troškovi njegovog razvoja su procenjeni na oko 6 do 7 milijardi rubalja, što je po sadašnjem kursu oko stotinu miliona američkih dolara. U odnosu na tradicionalne module za črvstom konstrukcijom, to je nekoliko puta manji iznos.

rk14
rk15
rk16

Za sada u Federalnom kosmičom programu Rusije do kraja 2025. ne postoje izdvojena sredstva za finansiranje izrade naduvnog modula. Međutim, u RKK "Energija" stručnjaci na osnovu sopstvenog finansiranja, rade na projektnim rešenjima naduvnog modula. Tako je, na primer već određen sastav materijala koji može biti upotrebljen za ovaj modul, utvrđena su konstruktivna rešenja uz primenu makete modula a pored toga već su obezbeđeni patenti za nekoliko unikatnih rešenja. Za početak izrade samog modula neophodan je prelazak na ciklus takozvanih opitno-konstruktorskih radova (OKR) koji, međutim zahtevaju stabilne finansije.

U okviru preliminarnog projekta nadyvnog modula RKK "Energija", planirano je da njegova korisna zapremina bude oko 100m3, prečnik posle napumpavanja 7,1m, dužina 6,6 metara i masa 4,75 tona. Kao nosač, za lansiranje ovog modula skupa sa pogonskim brodom na bazi "Progresa" može biti upotrebljena raketa "Sajuz-2.1B". Pored ove manje varijante, u RKK "Energija" rade i na verziji velikog naduvnog modula zapremine 250 kubnih metara, mase 20t, istog prečnika ali dužine oko 15m. Ova modul bi mogao biti lansiran na vrhu raketa "Proton-M" ili "Angara-A5". 

Levo: Prototip ruskog naduvnog modula u pogonima RKK "Energija" (gore) i manja i veća verzija modula 

Za naduvni modul moguća je uprošćena i raznovrsnija unifikacija elemenata konstrukcije nego što je to slučaj sa modulim od čvrstih materijala. Oni se mogu koristiti kako u sklopu MKS ili ROS-a, tako i na površini Meseca. 

Novi teretni kosmički brod može biti lansiran krajem 2021.

Prvi eksperimentalni letovi novog ruskog teretnog broda povećane nosivosti (TGK PG) mogu krenuti već krajem 2021. Međutim, vreme početka njegovog korišćenja zavisi od odluke Državne korporacije "Roskosmos".

Eskizni projekat je završen i trenutno prolazi kroz ekspertizu u naučnim institutima "Roskosmosa". Na osvnovu ovih analiza, prva probna misija novog teretnog broda bi mogla da bude obavljena krajem 2021. Iako ovaj projekat nije uključen u budžet Federalnog kosmičkog programa do 2025, "Roskosmos" je zatražio od RKK "Energija" da predloži optimalno rešenje za povećanje protoka materijala do ruskog dela MKS, uz smanjenje cene troškova lansiranja.   

Novi teretni brod može da na MKS transportuje do 3400kg neophodnih materijala za nastavaka boravka kosmonauta na stanici. U hermetičkom delu broda zapremine 18 kubnih metara može stati do 2400kg materijala, kao to su hrana, voda, vazduh, naučna oprema, odeća ... Za to vreme, u šest rezervoara nehermetičkog dela broda može biti smešteno maksimalno do 2050kg goriva.

Na taj način, ukupna masa materijala koji mogu biti transportovani do MKS novim teretnim brodom za gotovo jednu tonu nadmašuju postojeće kapacitete teretnog broda "Progres-MS".

rk18Novi ruski teretni kosmički brod

Pored značjanog povećanja kapaciteta, novi teretni brod predstavlja kvalitativni napredak u odnosu na stari "Progres"  koji je u u potrebi od 1978. On može da leti autonomno do mesec dana, a u sklopu MKS (ili ROS-a) do godinu dana. Takođe, moguće je da novi teretnjak nosi kapsule za prevoz rezultata eksperimenata sa MKS natrag na Zemlju, što je za sada jedno moguće američkim teretnim brodovima "Dragon" kompanije SpaceX.

rk19

Stari teretni brod "Progres"

Za posadu od trojice kosmonauta zahvaljujući povećanoj nosivosti, broj teretnih lansiranja će biti smanjen sa tri na samo dva. Kao lanser planirana je najjača verzija rakete "Sajuz", oznake 2.1B i nosivosti 8,2t.

Devet turističkih mesta biće prodato na brodovima "Sajuz"

Ugovor o prodaji devet mesta na kosmičkim brodovima "Sajuz-MS" za obnovu misija kosmičkih turista na MKS do 2021. biće potpisano do kraja marta 2017. u jednoj stranoj kompaniji.

Iako nije navedeno o kojoj je stranoj kompaniji reč, sasvim je sigurno da to nije stari partner RKK "Energija", američka kompanija Space Adventures koja je od prvih letova kosmičkih turista bila posrednik između bogataša koji su želeli da lete u kosmos i ruske kompanije.

Takođe, nije navedena cena po jednom mestu. Kada je prvi kosmički turista američki inženjer Denis Tito aprila 2001. obavio osmodnevni let, ukupna cena njegove obuke, skafandra, mesta na "Sajuzu" i boravka na ruskom delu MKS iznosila je oko dvadeset miliona dolara. Poslednji kosmički turista Kanađanin Gaj Laliberte, inače vlasnik cirkusa Soleil, leteo je brodom "Sajuz" na MKS septembra 2009. po ceni od 35 miliona dolara. Za nove turiste cena će sigurno biti veća od ove, ali manja od one koju NASA plaća "Roskosmosu" po jednom astronautu (preko 70 miliona dolara). 

rk20

Turisti uskoro ponovo lete u kosmos - Tito (levo) sa ruskim kosmonautima Musabajevim i Baturinom za vreme prve turističke kosmičke misije      

Pored obnovljanja turističkih kosmičkih letova, potpisivanje ovog ugovora ima još jedan poseban značaj. Naime, od sledećeg lansiranja "Sajuza" (krajem aprila), broj ruskih kosmonauta koji će leteti na ovim brodovima će biti smanjen na jedan, što znači da će na ruskom delu MKS boraviti umesto tri, samo po dva ruska kosmonauta. To praktično znači da će povremeno, kada na "Sajuzu" biti po jedno mesto slobodno za kosmičke turiste. Takođe, letovi američkih astronauta na ruskim "Sajuzima" će trajati do kraja 2019, tako da će se posle toga biti dodatnih mesta za turiste.

Ukoliko devet mesta na "Sajuzu" budu prodata kosmičkim turistima, onda je moguće da oni krenu ka MKS početkom 2019. i da do kraja 2021. svake godine bude obavljeno tri turističke misije sa po jednim, kako to kažu u žargonu "Roskosmosa", "učesnikom kosmičkog leta".    

Raniji turistički kosmički letovi nisu trajali duže od deset dana i realizovani su dominantno u ruskom delu MKS. Novim ugovorom moguće je da budu predložene i dugotrajnije turističke kosmičke ekspedicije, uz ponudu izlaska u otvoreni kosmos. 

Motor RD-171 može biti korišćen na ruskoj super raketi-nosaču

Raketa-nosač velike nosivosti (oko 100t) će najverovatnije koristiti provereni raketni motor RD-170, ili njegovu modifikaciju RD-171M.  

RKK "Energija", skupa sa nekoliko partnera, uveliko radi na razvojnom konceptu ruske super-rakete i njene lansirne rampe. U vreme razvoja rakete-nosača "Energija" i "Zenit" NPO "Energomaš", vodeća ruska kompanija u oblasti projektovanja raketnih motora prvih stepenova, je konstruisala četvorokomerne motore RD-170 i njegovu modifikaciju RD-171M koji rade na pogonskoj kombinaciji tečni kiseonik - kerozin. 

rk21Srce ruske super-rakete - motor RD-170

Sa potisnom snagom od 7,2MN (mega Njutna) i specifičnim impulsom of 309 sekundi na nivou mora, RD-170 je najjači raketni motor projektovan u Sovjetskom Savezu / Rusiji. Njegova proizvodnja je posle problema sa ukrajinskom raketom "Zenit" privremeno obustavljena.

Razvoj ruske super-raketa je posle kresanja desetogodišnjeg budžeta "Roskosmosa" prebačen za sledeći period 2026-2035, uz planove da se do kraja 2025. pripremi tehnička baza, projektna dokumentacija i obave preliminarna ispitivanja nekih od sistema rakete. Na osnovu ovih radova, očekuje se da rakete u sledećem desetleću bude kompletirana i njena prva lansiranja krenu negde oko 2030.

Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Драган Танаскоски said More
    Evo analogije koja može da pomogne... 7 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Problem je u tome što mi ne možemo... 13 sati ranije
  • Rapaic Rajko said More
    Prva slika u clanku je moj favorit za... 16 sati ranije
  • Rapaic Rajko said More
    Zasto prva osoba (inicijator promene... 16 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Šteta što se oštetio. Da nije... 1 dan ranije

Foto...