Zvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivna
 

Nakon članka ,,Srbin koji je bombardovao Vijetnam,, mislio sam da nema nekih drugih značajnijih naših ,,doprinosa,, tom poznatom ratu u Indokini ali sam se prevario. Ne računajući učešće Srba u sastavu Francuske legije stranaca davno pre dolaska Amera ostaje kao istorijska činjenica podatak opet vezan za avijaciju – radi se lovcu F-5 (Northrop F-5A/B Freedom Fighter i F-5E/F Tiger II) Ovaj borbeni avion napravljen je pod rukovodstvom našeg čoveka – Veljka Gašića i pokazao se vrlo upotrebljivim (i za zapadne standarde) relativno jeftinim za proizvodnju. Bio je jedan od najprodavanijih aviona. Interesantno je da neke stare ,,petice,, od Turske uskoro dobija naš sused Albanija. A prvi put je ovaj lovac karakteristične, oštre silute isproban upravo u Vijetnamu.

f-5_3-view

Tiger“.General characteristics

Performance Armament Avionics

Ovakva profesionalnost jednog inžinjera srpskog porekla može da nas čudi jedino ako ne znamo šta se sve na planu gradnje aviona dešavalo ovde pre Drugog svetskog rata. Tada je u Srbiji bilo čak pet (neki smatraju i - osam) fabrika aviona i avio-komponenata. Za takvu visoku tehnologiju je svakako bilo potrebno dosta naučno-tehnološke pismenosti.Da pomenemo samo neke konstruktore i fabrike.Najpre, Živojina Rogožarskog čija fabrika „Rogožarski AD“, (posle rata pripojena „Ikar(b)usu“ - takođe proizvodio avione pre II sv. rata, pa do 1962), je stvorila čuveni lovac „Rogožarski IK-3“, delo trojice inženjera: Koste Sivčeva, Ljubomira Ilića i Slobodana Zrnića. Tu je i Svetozar Vlajković („Fabrika avionskih motora Vlajković i sinovi“) pa zatim Dragoljub Šterić („Zmaj“, Zemun).

Osim IK-3, u našim fabrikama licencno je izradjiovan veliki broj različitih tipova aviona.Zato je Jugoslovensko Kraljevsko vazduhoplovstvo ( JKV ) početkom aprilskog rata 1941 u odnosu na druge avijacije bilo bolje opremljeno nego što je to bilo JRV 1999 godine u odnosu na svog protivnika ( JKV je raspolagalo i nekim od tada u svetu najsavremenijeh aviona poput strašnog ,,metalnog morskog psa,, - Messerschmit Bf 109 )




Author: Oliver Jovanović

Komentari

  • Драган Танаскоски said More
    Problem je u tome što mi ne možemo... 2 sati ranije
  • Rapaic Rajko said More
    Prva slika u clanku je moj favorit za... 5 sati ranije
  • Rapaic Rajko said More
    Zasto prva osoba (inicijator promene... 5 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Šteta što se oštetio. Da nije... 23 sati ranije
  • adv.draganmiladinovi... said More
    Krigera nema na Marsovskom vidiku, plus... 23 sati ranije

Foto...