Letnja škola fizike i astronomije Letenka 2010
LŠFA – Letenka 2010 je održana u okviru Astronomskih dana – Letenka 2010
http://www.astronomija.co.rs/
Na LŠFA su došli organizovano od strane nastavnika, učenici VI, VII i VIII razreda OŠ „Vuk Karadžić“, „2 Oktobar“ i „Sonja Marinković“.iz Zrenjanina .
Grupu je činilo 24 učenika i 3 nastavnika. Grupu su organizovali i vodili Zorica Radišić, profesor biologije i Miša Bracić, profesor fizike u OŠ „Vuk Karadžić“ i Živko Srdanov, nastavnik fizike u OŠ „2 Oktobar“ u Zrenjaninu. Na jedan dan su nam se pridružili: dr Goran Kiš iz Beograda i Slavica Nađalin, profesor fizičkog vaspitanja u OŠ „Vuk Karadžić“ u Zrenjaninu.
Cilj LŠFA je da deca osnovnoškolskog uzrasta:
· na organizovan način prisustvuju Astronomskim danima na astro kampu Letenka 2010,
· intelektualno i emocionalno, na licu mesta, imaju kontakt sa astronomskim pojmovima,
· budu u socijalnom miljeu astronoma i ljubitelja astronomije,
· posmatraju nebeske objekte, neposredno i pomoću teleskopa,
· prisustvuju predavanjima,
· na svoj način kvalitativno doprinesu Astronomskim danima,
· iz urbanog ambijenta izađu u neposrednu prirodu u kojoj će naići na osmišljene sadržaje koji će na njih delovati edukativno i kultivaciono,
· razvijaju sposobnost za jednostavna istraživanja
· međusobno druže
Impresije učenika učesnika Letnje škole fizike i astronomije Letenka 2010
Otvaranje Astronomskih dana - Letenka 2010
Mnogi astronomi, astronomi amateri i ljubitelji astronomije, počeli su da stižu na Letenku, u najveće astronomsko selo u ovom delu Evrope, u četvrtak, 15.7.2010.g. Došli su iz Makedonije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Slovenije, Slovačke i svakako iz cele Srbije. Oko 21.00h, Aleksandar Zorkič, promotor kampa i urednik Astronomskog magazina i dr Dušan Mrđa, presednik Saveza astronomskih društava i astronomskih sekcija Vojvodine su zvanično otvorili Astronomske dane Letenka 2010.
Predavanja
Prisustvovali mo i predavanjima na kampu. Imala su široku lepezu tema, a sva su uglavnom bila iz oblasti astronomije, astrofizike i astronautike. Plan predavanja je ponekad menjan jer se na astrokampu nikada ne zna kada će predavač da stigne. Predavanja su ponekad bila pre večere ponekad posle večere. Menjan je redosled predavača tako da neka predavanja nismo mogli da slušamo. Neka predavanja nismo mogli da slušamo jer smo u to vreme bili na nekom od zadataka iz našeg programa. Predavanja nisu jasno i vidljivo istaknuta da bi posetioci kampa mogli da se informišu o njima.To je jedna od malog broja mana ili nedostataka kampa.
Neka predavanja su nam bila razumljiva a neka nisu, što je normalno obzirom na naš uzrast i predznanje. Ali je svako od njih podizalo plafon našeg znanja i dovodilo nas u situaciju da se maksimalno koncentrišemo i činimo veći napor da bi ih razumeli. Predavanja su bila kao impuls ili inicijalna kapisla za mnoge učenike. To se videlo po tome što su posle predavanja o njima razgovarali, ili međusobni ili sa svojim nastavnicima.
Zapazili smo predavanja dr Tijane Prodanović o elektromagnetnom spektru, dr Dušana Mrđe „Šta bi bilo kad bi bilo“, nn predavača o Ričardu Fajnmanu, grupe astronoma iz Valpova o njihovom otkriću 4 supernove, Dragana Lazarevića o teraformiranju Marsa, dr Gorana Kiša o uticaju nulte gravitacije na čoveka.
Šetnja sa GPS-om
Dragan Lazarević- Laza, član vršačkog prirodnjačkog duštva GEA, jedan od predavača i stalnih učesnika kampa, predstavio nam je GPS.
Laza toliko živopisno priča, da je mogao ovu spravicu da nam predstavi i bez spravice. Ali on ju je, ovom prilikom, imao kod sebe. Ispričao nam je priču, podelio nas u dve grupe, i sa GPS-om poveo u šetnju kroz šumu. A onda nam je dao da se sami krećemo i orjentišemo pomoću GPS-a. Bilo je to vrlo živo i neposredno iskustvo sa spravom koja danas određuje kretanje milionima ljudi u svetu a sve uz pomoć svemirske tehnike i tehnologije
Primenjena biologija u astrokampu Letenka 2010.
Najveći deo aktivnosti astrokampa odvijao se u mračnim delovima ovih par dana. Tokom svetlih delova, osim za rekreaciju i druženje, bilo je vremena i za razne interdisciplinarne sadržaje u vezi sa ostalim prirodnim naukama, posebno sa biologijom.
U petak pre podne smo, pomoću radnog materijala, uočili neke od razloga nedovoljnog nivoa naučne pismenosti koja se stiče u našim školama (rezultati PISA testiranja iz 2006.). Odmah potom smo se uverili da bi jednostavni demonstraciono-eksperimentalni postupci mnogo popravili navedenu situaciju. Učesnici će se sigurno prisetiti šeme eksperimenta sa poređenjem efikasnosti različitih preparata za sunčanje (jedan od zadataka iz PISA-testa). Bilo je veoma očigledno da su i najmlađi učenici, posle odgovarajuće pripreme, nepogrešivo dolazili do najkvalitetnijih odgovora.
Zatim smo rešavali dilemu vezanu za načine popularizacije održivog turizma u ekološki zaštićenim područjima. U popodnevnom delu programa predstavljeni su originalni načini reklamiranja ovakvih edukativno-turističkih sadržaja, baš na primeru ovogodišnjeg astrokampa. Takođe su nas neki učenici upoznali sa sopstvenim zapažanjima o tragovima koje su ljudi ostavljali tokom svog boravka ovde, o čemu svedoči i dokazni materijal.
Kasnije smo prepoznavali tipične vrste u mešovitoj listopadnoj šumi oko nas. Razgovarali smo i o značaju šuma, ali i o čemu valja voditi računa pri pošumljavanju neke oblasti.
Organizovana šetnja kroz gustu šumu do obližnjeg vodopada pokazala se kao previše naporna za neke od nas, a sam vodopad kao nedovoljno impozantan za očekivanja pojedinaca.
Mikroklimatski uslovi okolnog šumskog prostora, ali i odgovarajuća stručna literatura omogućili su zainteresovanima da zavire i u čudesni svet gljiva.
Postalo nam je jasno i da u šumi, osim zadivljujuće lepote i bogatstva prirode, postoje i realne opasnosti – od čitavih polja koprive, nesnosnih insekata, krpelja, pa sve do mogućnosti da se zagubimo ili baš izgubimo. U tom smislu nam je dobro došlo i nekoliko saveta uz demonstraciju rada, mogućnosti i ograničenja GPS-uređaja.
Slobodno vreme
Sazvežđa i orijentacija na nebu – uživo i u planetarijumu
Sazvežđa i orijentacija na nebu – uživo i u planetarijumu
Sazvežđa i orijentaciju na nebu smo realizovali na dva načina.
Uživo u toku tri noći mogli smo da na vedrom nebu vidimo zvezde i sazvežđa letnjeg neba i to od večeri do svitanja. Većina učenika još nije u životu imala priliku da vidi nebo sa ovoliko puno zvezda a neki učenici su prvi put u životu videli Mlečni put.Bila je ovo prilika da se proveri i utvrdi znanje o sazvežđima.
Izgeld noćnog neba, na drugi način, nam je omogućio pokretni planetarijum koji je u petak stigao u kamp. Pošto ga naduvava jedan veliki ventilator boravak u njemu je bio prijatan. Bio je to jedini šator u kampu sa klimom. Ljubaznošću gospodina Gorana, glavnog i odgovronog za planetarijum, upoznali smo sve mogućnosti ove naprave. Ovde smo se na organizovan način upoznali sa osnovama orijentacije na nebu, sazvežđima, nebeskim telima, nevidljivim „nebeskim linijama“
Šetnja kroz Sunčev sistem
Maketa –Sunčevog sistema podrazumeva:
1. Modelovanje objekata Sunčevog sistema
2. Postavljanje objekata Sunčevog sistema u određenoj srazmeri
3. Setnju kroz Sunčev sistem
4. Razgovor o Sunčevom sistemu
Modelovanje Sunca i planeta je urađeno kod kuće.Na žalost, pošto su modeli planeta rađeni na balonima, zbog vremena i vrućine, baloni su gubili vazduh pa su planete izgubile loptasti oblik, pa ih zbog toga nismo koristili.
Poneli smo i 9 panoa na kojima je u slici i reči posebno predstavljena svaka planeta i Sunce. I modele i panoe je uradila sekcija Mladi fizičar i astronom u OŠ „Šarko Zrenjanin“ u Zrenjaninu, koju vodi nastavnica fizike Jelena Bracić. Uradili smo jarbole od betonskog gvožđa visine 2m i debljine 8mm. Oni se lako zabodu u zemlju. Na njih smo, kao zastave, okačili panoe. Panoe smo postavili na mestima gde u srazmeri prema tabeli treba da stoje planete.
Došli smo na ideju da u model Sunčevog sistema postavimo i putokaz do planeta i njihov trenutni položaj i udaljenost u odnosu na Sunce i Zemlju. Tek toliko, da, ako se neko od učesnika posle upoznavanja sa planetama odluči da krene prema nekoj od njih, da ne zaluta. Sa interneta smo skinuli trenutne položaje planeta od 15.7.2010.g. Na improvizovanim dašcicama, od kojih se prave gajbe u kojima se pakuju jabuke, ispisali smo imena planeta i njihovu udaljenost od Zemlje i Sunca. Datu udaljenost u AU preračunali smo u km.
Ovo je divan zadatak, u kome deca a i svi učesnici mogu da uviđaju odnose položaja i udaljenosti nebeskih objekata. Poimanje prostora i orjentacije se ovde dešava skoro kao na licu mesta. U ovom zadatku i na ovom mestu deca kasnije u toku noći mogu da shvate relne položaje planeta, da dovedu u vezu zemljinu rotaciju i pojavu planeta baš tamo gde smo na putokazu pokazali da se ona nalazi.
U pripremi ovog zadatka, putem emaila, sarađivali smo sa Jozefom Šustarem, koji je ranijih godina realizovao ovaj zadatak a koji ove godine nije došao na Letenku
Po dva učenika su u toku šetnje govorila o svakoj planeti i Suncu. Ukupno ie njih 18 učestvovalo u ovom zadatku.Ostali u grupi su doprinosili tako što su dopunjavali informacije, postavljali pitanja, iznosili svoje stavove. Razvile su se i diskusije.
Prečnik | Daljina | ||||
km | mm | m | |||
Sunce | 1392000 | 70 | * | ||
Merkur | 4880 | 0,25 | 57910 | 2,91 | * |
Venera | 12104 | 0,61 | 108200 | 5,44 | * |
Zemlja | 12756 | 0,64 | 149600 | 7,52 | * |
Mars | 6794 | 0,34 | 227940 | 11,46 | * |
Asteroidni pojas (početak) | 314160 | 15,80 | |||
Asteroidni pojas (Kraj) | 508640 | 25,58 | |||
Jupiter | 142984 | 7,19 | 778330 | 39,14 | * |
Saturn | 120536 | 6,06 | 1429400 | 71,88 | * |
Uran | 51118 | 2,57 | 2870990 | 144,37 | * |
Neptun | 49532 | 2,49 | 4504300 | 226,51 | * |
Pluton | 2300 | 0,12 | 5913520 | 297,38 | * |
Jupiterovi sateliti | 20600 | 1,04 | od Jupitera | ||
Saturnovi sateliti | 23096 | 1,16 | od Saturna |
Merenje temperature vazduha
Temperatura vazduha je merena svaka četiri sata i to iznad trave, iznad betona i u šumi. Merenja su vršena na visini od 2m. Pošto iznad trave i betona nismo imali hladovinu, merači su hlad improvizovali tako što su iznad termometra stavljali svesku u toku merenja. Ovaj zadatak su učenici radili u paru. Odabrana su dva para sedmaka i jedan par šestaka. Učenici su se dobrovoljno javili za ovaj zadatak.
Učenici su napravili tabelu i grafik temperature vazduha, na kojima su ispisivali izmerene vrednosti. Grafik i tabelu su izložili na javnom mestu, tako da su svi učesnici kampa mogli da prate promene temeparature vazduha. Bila je ovo mala meteorološka stanica.
Na kraju je nastavnik Živko Srdanov sa svim učenicima uradio analizu tabele i grafika. U analizi su vršena upoređivanja razlike i sličnosti i promene temperature vazduha u različitim uslovima. Učenici su na ovaj način mogli sami da uoče približavanje i izjednačavanje tempreature vazduha na tri merne tačke u toku noći i porast razlike u toku dana. Takođe je dovedena u vezu temperatura sa biljnim pokrivačem i njegovom moći da više energije apsorbuje i upotrebi je u hemijskim reakcijama fotosinteze, dok se kod betona to ne dešava pa je radijacija sa betona veća zbog čega se vazduh iznad betona više zagreva.