Па, овако: српска је зато што је славе Срби, православна је зато што се обележава по календару Српске православне цркве, а Нова година је зато што је првог јануара.
Од кога је календар који користи СПЦ преузет је прилично неважно, будући да се и обична нова година слави по календару који је такође од неког преузет.
Да ли се Српска Нова година обележава на прикладан начин је питање које је сасвим одвојено од питања треба ли она икако да се обележава.
Грчка православна црква, колико ја знам, је и стварно прешла на Миланковићев календар тако да није јасно на шта се мисли под њиховим традиционалним датумима. Наравно да тих датума неће бити никаквог славља кад их црква ни не обележава?
Кићење јелки, уношење бадњака и слично су изворно пагански обичаји интегрисани у хришћанство. Можда пре коју хиљаду година са хришћанством и нису имали никакве везе, али сада имају.
Write comment (0 Comments)
Zašto bi autor čikao Zapad?!
Oni koriste tačan kalendar, njihov Božić nikad neče pasti u sred leta, ni Đurđevdan u novembru.
Write comment (0 Comments)
Vaistinu se rodi!
Nadovezacu se na komentar koji sam izneo u vezi sa Sasinim tekstom o kalendarima.
Jelka nije iskljucivo paganski niti samo rimokatolicki/protestantski obicaj. Jelka je drvo koje se ukrasava za Bozic i kod pravoslavnih, npr. u Rusiji, od davnina. Sad, izasli bismo izvan teme ukoliko bismo poceli da analiziramo poreklo i smisao obicaja. Samo podvlacim da kicenje jelki ima hriscanski smisao.
Milankovicev kalendar je u upotrebi kod svih pravoslavnih koji ne koriste julijanski kalendar, iako se to vrlo cesto gubi iz vida, jer su Milankovicev i gregorijanski identicni do 2800. godine. To su cinjenice.
Dosao sam i do informacije da je mozda jedino Finska Pravoslavna Crkva (ako je to tacan naziv) presla bas na gregorijanski a ne na Milankovicev kalendar.
Kada govorim o upotrebi kod pravoslavnih mislim iskljucivo na Crkvu, jer drzave primenjuju gregorijanski kalendar.
U svakom slucaju, primitivizam pri proslavama bilo kojih praznika nije konfesionalno obojen. Ne postoji "srpska" Nova godina. Ne treba da trazite da Vam neko to objasni jer Vam je sigurno jasno ;)
Drasko, jos jedna stvar: Pravoslavci bi trebalo da znaju da im je najveci praznik Vaskrs, a ne Bozic ili Nova godina. Sve ima svoje mesto i sve je povezano jer nema jednog bez drugog, ali Vaskrs zaista jeste na prvom mestu. Nova godina ne spada u praznike koji imaju egzistancijalni smisao za vernika, ali je simpatican povod da jedni drugima izrazavamo dobre i lepe zelje. Nova godina se obelezava u Crkvi molitvom za "blagosloveno Novo leto dobrote Gospodnje", a svaka pomesna Pravoslavna Crkva je obelezava prema kalendaru koji je kod nje u upotrebi.
Drasko, nisam citao Vasu knjigu 'Kalendar kroz istoriju' i ne znam njen sadrzaj. Verovatno dobro znate sve sto sam danas pisao u okviru dva komentara u vezi sa kalendarima. Mislim da nije lose kao informacija za one koji se ne bave znacajnije ovom temom.
Pozdrav i sve najbolje!
Write comment (0 Comments)
Mada nisam baš u toku sa diskusijom i materijom (pišem o Rusima i njihovom planu da odlete na Mars uz pomoć nuklearnih/jonskih motora), čini mi se da se slažem sa Jevremom da je čitava pomama za Novom godinom potekla sa 'trulog zapada', i da više nema nikakve veze sa duhovnošću, sabornošću, itd. na šta bi trebalo da asocira.
Ako je J. kod mene naišao na rečenice koje ga asociraju na 'loše srpstvo' onda ili ne čita pažljivo, ili ne razume kontekst, ili se ja loše izražavam, na čemu se a priori izvinjavam ali to ne mogu mnogo da promenim.
To sa B92 nisam shvatio jer njih ne gledam, a inače ne delim ničije simbole niti mišljenja sem svoje ćerke koja ima 9,7 godina.
Hristos se rodi
Write comment (0 Comments)
Kalendar koji je usvojen na Svepravoslavnom saboru 1923. u Carigradu, saboru kome je prisustvovao Milutin Milankovic kao clan delegacije Srpske Crkve, jeste upravo Milankovicev kalendar, kao sto kazete novojulijanski. On je sada u upotrebi u pomesnim Pravoslavnim crkvama, ne svim, a pogresno se tvrdi da su tada mnogi pravoslavni presli na gregorijanski kalendar. Kao sto znamo, zasad Milankovicev i gregorijanski idu istovetno, a razlika ce se pojaviti tek 2800. godine kada ce kalendar koji je u upotrebi u Pravoslavnim crkvama odstupiti od gregorijanskog.
Da ponovim, nije tacno da pravoslavni koriste julijanski a rimokatolici gregorijanski, niti je tacno da oni koji se drze Pravoslavlja obavezno koriste julijanski kalendar. Vecina Pravoslavnih pomesnih crkava danas koristi Milankovicev (Grcka, itd.), a manji broj julijanski (Srpska, Ruska, Jerusalimska Patrijarsija, Sveta Gora). U Crkvi kalendar nije dogmatsko pitanje (bar tako mislim, nisam dovoljno strucan).
O kalendarskom pitanju u Crkvi vrlo lepo je pisao Patrijarh srpski gospodin Pavle (u trotomnom delu 'Da nam budu jasnija neka pitanja nase vere', 1998)
Konacno, bilo bi najbolje kada bi ceo svet presao na Milankovicev. :)
Izvor za ovo sto sam napisao moze da bude, iako nije, samo jedna jedina knjiga: KROZ VASIONU I VEKOVE.
Srdacan pozdrav i srecan Bozic!
Write comment (0 Comments)
Kicenje jelki, masovna kupoholijada, masovna histerija, masovna proricanja i ponavljanja na 10 Bozijih zapovesti i mir i pravljenje novogodisnjih zurki je produkt kapitalizma i nije proizveden kod nas vec na Zapadu. Autor bi trebalo malo vise da obrati paznju na to i da "izazove i cika Zapad", a ne pravoslavce pokrecuci cinicne recenice o 'losem srpstvu' koje je postalo izlizan simbol NVO i B92.
Autor ne treba da zaboravi na poentu tradicije i ocuvanja mira kao sto to radi veliki broj vernika razlicitih vera.
Write comment (2 Comments)